ఎటువంటి సమస్యలకైనా, ప్రశ్నల కైనా, సందేహాలకైనా తెలుగుబంధు లో సమాధానం ఉంచబడినది . ( తెలుగు ప్రజల ఆధ్యాత్మిక విషయాలు, జీవన అభివృద్దికి సూచనలు ). ఫోటో లు స్పష్టం గా కనపడాలంటే, ఫోటో పై నొక్కండి .
గమనిక : 1) తెలుగుబంధు ఎటువంటి విరాళాలు, దాన ధర్మాలు, ఆశించదు , మరియు స్వీకరించదు. 2) ఎటువంటి జాతక సంబంధ విషయాలు పంపవద్దు, జాతక బలము కన్నాను దైవ బలము చాల శక్తివంత మయినది, కావున దేవుని ప్రార్ధించండి, ఆయన కృపకు పాత్రులు కండి. 3) మీ యొక్క సందేహాలు, సమస్యలు , సలహాలు మాకు తెలుపుటకు. E-Mail : telugubandhu@gmail.com , kishoreor777@gmail.com . PH:7660049327.

Friday, 12 December 2014

అయ్యప్ప మాల ప్రాముఖ్యత



అయ్యప్ప మాల ప్రాముఖ్యత
మన పూజా విధానంలొ జపమాలగా ఉన్నత స్థానాన్ని పొందిన కంఠాభరణాలు తులసి,
రుద్రాక్ష, చందనం, స్పటికం, పగడాలు తామర పూసల మాలలు. రుద్రాక్షలు అనేవి అ
పరమేశ్వరుడు ఐన శివుని అంశ వలన ఉద్భవించినవిగా ప్రతీక. అందువలన రుద్రాక్షల
మాలలు అన్నింటిలొ శ్రేష్టమైనవిగా చెప్పుకుంటాము. రుద్రాక్షల వలన
రుద్రాక్షలు ధరించటం వలన మనకు చాలా మంచి ఫలితాలు అనగా భూత పిశాచ భాధలు
తొలుగుతాయి అంతేకాక మన ఆరోగ్యానికి కూడా ఎంతొ మంచిది. రుద్రాక్ష అధిక
కొపాన్ని తగ్గించి బి.పిని కంట్రోల్ చేస్తుంది ఏన్నో ఆరోగ్య సమస్యలకు మంచి
ఔషధంగా పనిచేస్తుంది. తులసి మాల విష్ణుమూర్తికి ప్రతీక. ఈ మాల ధరించటం వలన
శరీరంలో వేడి తగ్గుతుంది. చందన మాల శరీరానికి తాపనివారిణిగా పనిచేస్తుంది.
స్ఫటికమాల మాలిన్యాలను గ్రహిస్తుంది. పగడమాల వలన రక్తప్రసరణ బాగా
జరుగుతుంది. తామర పూసల మాల చర్మ వ్యాధులను దరిచేరనివ్వదు. అందుకే ఈ పరమ
పవిత్రమైన మాలలకు పూజ, అభిషేకం చేసి, ఆ మాలల యందు అ అయ్యప్ప స్వామిని
ఆవహింపచేసి వాటిని ధరించి భక్తులు అందరూ శుధ్ధిగా దీక్ష తీసుకుంటారు.


హరిహరసుతుడు అయ్యప్పస్వామి !
కలియుగంలో మనిష్యులను ఉద్దరించడానికి భగవంతుడు ఎన్నో అవతారాలను ధరించాడు. అటువంటి అవతారమే హరిహరసుతుడు అయ్యప్పస్వామి.


అయ్యప్పస్వామి కరుణాకటాక్షాలకోసం దీక్ష పూని, ఓ మండలంరోజుల పాటు ఆ దీక్షను
కొనసాగించి,తర్వాత ఇంట్లో పూజచేసి, అఖండదీపాన్ని వెలిగించి, ఆత్మదీప దర్శనం
కోసం ఇరుముడిని ధరించి శబరిమలయాత్రను ప్రారంభిస్తారు. ఈ సందర్భంగా
కొంతమంది అయ్యప్ప స్వామికి మండలదీక్ష (48 రోజులదీక్ష) ఎందుకు? ఒకరోజు,
ఐదురోజుల దీక్ష కూడ చేయవచ్చుగా అని అడుగుతున్నారు. అడగడమే కాదు, ఆ
పద్దతుల్లో దీక్షలు చేపట్టి జ్యోతి దర్శనానికి బయలుదేరుతారు. ఆ
వాదప్రతివాదనలను అలా వుంచితే, మండలదీక్షలో ఓ గూఢార్థం ఉంది. మనిషి
పుడుతున్నప్పుడు, అప్పుడున్న నక్షత్రస్థితి, రాశిస్వభావం, ఇంకా అప్పటి
గ్రహస్థితులు, ఆ మనిషి భవిష్యత్తు జీవితాన్ని ప్రభావితం చేస్తున్నాయి. ఆ
దృష్టితో చూసినప్పుడు
నక్షత్రాలు - 27

రాశులు - 12

గ్రహాలు - 09

మొత్తం - 48
వీటి ప్రభావం నుంచి తప్పుకుని, భగవానుని
పాదపద్మాలను ఆశ్రయించి, ఆత్మసాక్షాత్కారమనే జ్యోతి దర్శనానికే 48 రోజుల
దీక్ష చేస్తున్నాం. ఇదే మండలదీక్షలోని అంతరార్థం. అందుకే మండలకాలంపాటు
దీక్ష.

అయ్యప్పస్వామి స్వరూపాలు
శ్రితజనప్రియం స్వామి చించితప్రదం

శృతి విభూషణం స్వామి సాధుజీవనం

శృతి మనోహరం స్వామి గీతాలాలసం

హరిహరాత్మజం స్వామి దేవమాశ్రయే


నారాయణుడు, పరమశివుడు ఇద్దరూ ఒక్కరే అని పురాణాలు చెబుతున్నాయి.
అయ్యప్పస్వామి పూజలో శంకరునికి ఇష్టమైన పాలాభిషేకం ఉంటే, విష్ణువుకు
ఇష్టమైన హోమమూ ఉంటుంది. తలపై ధరించే చంద్రునిముడిలో శంకరునికి సంబంధించిన
మూడునేత్రాలు ఉంటాయి. కొబ్బరికాయ, నెయ్యి ఉండగా, పిన్ ముడిలో జీవించడానికి
అవసరమైన వస్తువులుంటాయి. విష్ణువు స్థితికారుడు కాదా మరి! శంకరుని
నిరాడంబరమైన నేలపడక, తెల్లవారుఝామున స్నానం, చెప్పులులేని నడక, భస్మధారణ
వంటివి కనిపిస్తుండగా, మెడలోని పుష్పమాల శ్రీహరి మెడలోని వనమాలను
తలపిస్తుంది.


పానవట్టంపై కూర్చోబెట్టిన శివలింగంగా కనిపిస్తున్న అయ్యప్పస్వామి, ఎడమచేతి
వయ్యారపు వంపుతో విష్ణువు మోహీనీ అవతారానికి ప్రతీకగా కనిపిస్తున్నాడు.
ఒంటినిండా భస్మం హరరూపాన్ని తలపిస్తుంటే, ముఖాన ఉండే తిరునామం హరిరూపాన్ని
చూపిస్తుంది. మెడలోని రుద్రాక్షమాల శంకరునిది అయితే, తులసిమాల శ్రీహరికి
ఇష్టం అయినది. అయ్యప్పస్వామి దీక్ష శంకరునికి ఇష్టమైన కార్తీకమాసంలో
ప్రారంభమై, శ్రీహరికి ఇష్టమైన మార్గశిరమాసంలో ముగుస్తుంది.


అయ్యప్ప దర్శనానికి 40 రోజులు దీక్షను పాటిస్తారు. మన శారీరక, మానసిక
వ్యవస్థ భక్తితో చైతన్యం కావడానికి సుమారు 40 రోజులు పడుతుంది. మంత్ర,
దీక్ష నియమాలకు కూడా మండల కాలాన్ని నిర్ణయించారు. భారతీయ శాస్త్ర
సంప్రదాయంలో మండలకాల దీక్షకు ఉన్న శక్తి అటువంటిది.


అయ్యప్పస్వామి గుడికి ఉన్న పద్దెనిమిది మెట్లు, మోక్షము అనే మేడకు ఉన్న
పద్దెనిమిది మెట్లు అని శాస్త్రవచనం. ఇంకా ఈ 18 మెట్లు గురించి మన పురాణాలు
ఇలా చెబుతున్నాయి. ఆవాహన సమయంలో అష్టదిక్పాలకులు (8), త్రిమూర్తులు (13),
వారి భార్యలు (3), ఇంద్రుడు (1), బృహస్పతి (1), ఆదిపరాశక్తి (1), సూర్యుడు
(1) అంటూ మొత్తం పద్దెనిమిది మంది దివి నుండి భువికి దిగిరాగా, దేవాలయ
ప్రతిష్ఠనాడు మృదంగ, భేరి, కాహళ, దుందుభి, తుంబురు, మర్దల, వీణ, వేణు,
నూపుర, మట్టుక, డిండిమ, ఢమరుక, ఢక్క, దవళ, శంఖ, పటహ, జజ్జరి, జంత్ర, అనే 18
వాయిద్యాలను మ్రోగించారు.

Ayyappa Deeksha Niyamaavali


Deekshaasamayamlo Ayyappalu paatinchavalasina nithyaniyamaavali :-

1. Prathidinamu
udayamune Sooryodayamunaku mundugaamelkoni kaalakruthyamulu
theerchukuni, channeella shirasnaanam aacharinchi, Swaamiki
deepaaraadhan gaavinchi, Swaami stothramulu pathinchi tharuvaathane
manchi neerainanu thraagaali. Saayanthramu vela koodaa channeella
shirasnaanam chesi, Swaamiki devathaarchana jaripi, raathripoota bhiksha
cheyaali.

2. Rojoo udayam, saayanthram edo oka devaalayamunu darshinchaali.

3. Nallani dustulu maathrame dharinchaali.

4. Kaallaku cheppulu lekunda thiragaali.

5. Medalo
dharinchina mudramaalanu etti paristhithilonu theeyaraadu. Ayyappa
saannidhyamu cherutaku kaneesamu 41 rojulu mundugaa deesksha
aarambhinchaali.

6. Deekshaakaalamandu gaddamu geesukonutagaani kshavaram cheyinchukonuta gaani panikiraadu. Gollu koodaa katthirinchukonaraadu.

7.
Askalitha Brahmacharyamu paatinchuthooYogigaa jeevinchuta ayyappaku
entho avasaramu. intilo okaveru gadilo vunduta shreyaskaramu. Daampathya
jeevithamu manovaakkaayakarmamulandu thalachutakooda aparaadhamu.

8. Metthati parupulu, dindlu upayogincharaadu. Nela meeda kottha chaapa parachukoni parundata utthamamu.


9. Ayyappalu shavamunu choodaraadu. Bahishtamayina streelanu
choodaraadu. Atu okavela choosina yedala intiki vacchi,
Panchagavya shirasnaanamaacharinchi, Swaami sharanu ghosha
cheppina pidapane manchi neerainaa thraagavalenu.

10. Deekshalo 'Swaamiye sharanamayyappa' ane moola manthramunu eppudoo japinchavalenu.

11. Deekshaa samayamlo streela nandarinee (Bhaaryatho sahaa) Devathaamoorthulugaa bhaavinchaali.

12. Thama
peruchivara 'Ayyappa' ani padamu cherchaali. Itharulanu 'Ayyappa' ani
pilavaali. Stree Ayyappalanu 'Maalikaapuram' ledaa 'Maathaa' ani
pilavaali.

13. Ayyappalanu evarainaa bhikshaku (Bhojanamunaku) piliste thiraskarincharaadu.

14. Ayyappala nuduta eppudu Vibhoodhi, Chandanamu, Kunkuma bottu undaali.

15. Madyamu sevinchutagaani, Pogaaku peelchuta vanti duralavaatu maanukonavalenu. Thaamboolam koodaa nishiddhame.

16. Roju athisaathvikaahaaramune bhujimpavalenu. Raathrulandu alpaahaaramu sevinchavalenu.

17. Tharachoo
Bhajanalalo paalgonuta athyutthamu. Swaami sharanu ghosha priyudu
kaabatti entha sharanu ghosha jaripithe Swaamiki antha preethi.

18. Himsaathmaka
charyalaku dooramugaa vundaali. Abaddamaaduta, durbashalaaduta
cheyaraadu. Adhika prasangamulaku Dooramugaa vundaali.

19. Prathi dinamu swaamiki archana chesi, tharvaatha istadaivamunu preethikoddi dhyaaninchaali.

20. Ashtaraagamulu, Panchendriyamulu, Thrigunamulu, Vidya, avidyalaku dooramugaa vundaali. Ide padunettaambadi.

21. Shakthi koladi deekshaa samayamulo kaneesamu oka saarainaa nalguru Ayyappalaku bhiksha pettuta manchidi.

22. Swami vaariki karpooram preethi kanuka udayam, saayanthram koodaa Karpoora haarathi ivvaali.

23.
Deekshaa samayamlo vayassu, hodaa, anthastu sarvamu marachi saati
Ayyapalaku paadaabhivandanamu cheyutaku venukaadaraadu. Deekshaa
samayamlo thallidandrulaku paadaabhivandanamu cheyavacchunu. kaanee
deekshalenu itharulaku cheyaraadu.

అయ్యప్పస్వామి స్తోత్రం

మనకు ఎంతోమంది దేవుళ్ళు ఉన్నారు. ఆ దేవుళ్ళల్లో మన అయ్యప్పస్వామి ఒకరు. ఏ
దేవుడి ప్రత్యేకత ఆ దేవుడికి ఉంటుందనేది మనందరికి తెలిసిందే ! అలాగే మన
అయ్యప్పస్వామి దేవుడికి కూడా ప్రత్యేకత ఉంది. వారి శక్తుల గురించి, వారికి చేయాల్సిన
పూజల గురించి, ఎలా పూజిస్తే అయ్యప్పస్వామి మనల్ని కరుణించి కాపాడుతాడో ఎ
ప్పటికప్పుడు మనం తెలుసుకుంటూ ఉందాం ! ఈరోజు తెలుగువన్.కామ్/భక్తి లో
అయ్యప్పస్వామి స్తోత్రం చదువుకుంటూ ఆ అయ్యప్పస్వామిని పూజించుకుందాం !


అయ్యప్పస్వామి స్తోత్రం


అరుణోదయ సంకాశం నీలకుండల ధారణం

నీలాంబర ధరం దేవం వందేహం బ్రహ్మ నందనం !!


చాప బాణం వామస్తే చిన్ముద్రాం దక్షిణకరే

విలసత్ కుండల ధరం వందేహం విష్ణు నందనం !!


వ్యాఘ్రూరూఢం రక్తనేత్రం స్వర్ణమాలా విభూషణం

సువీరాట్టధరం దేవం వందేహం శంభు నందనం !!


కింగిణిదణ్యాను భూషణం పూర్ణచంద్ర నిబాననం

కిరాతరూప శాస్తారం వందేహం పాండ్య నందనం


భూత భేతాళ సం సేవ్యం కాంచనాద్రి నివాసితం

మణికంఠ మితిఖ్యాతం వందేహం శక్తి నందనం !!

శరణు శరణు... అప్పయ్య శరణు.
ఎటుచూసినా
శరణు ఘోష. ఊరూవాడా అయ్యప్ప భక్తులే దర్శనమిస్తున్నారు. పవిత్ర
దీక్షతోస్వామీ అయ్యప్పకు ఆత్మనివేదన చేసుకుంటారు. కార్తీకమాసం వచ్చిందంటే
చాలు, శరణమయ్యప్ప మము కావుమయ్యప్ప అంటూ భక్తకోటి శబరిమలై వైపు అడుగులు
వేస్తుంటారు. శరీరాన్నీ. మనసును చెడు నుంచి మంచి మార్గంలోకి మళ్ళించే
దీక్షే స్వామి శరణమయ్యప్ప మండల దీక్ష. అందుకు అనువైనదే కార్తీకమాసం.
పరిమితకాలంలోనే అయ్యప్ప దర్శనం జరుగుతుంటుంది. దీనికి కార్తీకమే
ఆద్యం. మోక్షమార్గాన్ని అన్వేషించే వారూ, సన్మార్గాన జీవనయాత్ర
సాగించాలనుకునేవారూ తప్పనిసరిగా జీవితకాలంలో ఒక్కసారైనా శబరిమలై యాత్ర
చేయాలని ఉవ్విళ్లూరుతుంటారు.
కేరళలోని పంపానదికి చేరువన ఈ పవిత్ర కొండ (మలై) ఉంది. పశ్చిమకనుముల్లోని దట్టమైన అడవిప్రాంతంలో ఉన్న శబరిమలై భక్తుల
ఆధ్యాత్మిక దాహం తీర్చే పుష్కరణి. పంపానది నుంచి ఆలయానికి చేరేలోపు
భక్తులకు అనేక పరీక్షలు తప్పవు. ఎత్తైన కొండప్రాంతం, ఆపైన దట్టమైన
అడవి...ఎంతటివారికైనాసరే, అయ్యప్ప దర్శనం సులువుగా లభ్యంకాదు. కొలిమిలో
కాలితేనేకానీ లోహం మాట విననట్టే, ఈ దేహం కూడా భగవంతుడు పెట్టే పరీక్షలో
కాలాల్సిందే. దానికి దగ్గర దారిలేదు. ఈ సత్యాన్ని చాటిచేప్పేది శబరిమలై
యాత్ర. చలికాలం...మాట వినని స్థితిలో ఉన్న శరీరాన్ని లొంగదీసుకోవాలంటే, ఈ
దేహచింతనను విడనాడి అలౌకికానందపుటంచులు చవిచూడాలంటే అందుకు మనము ముందు ఉన్న
ఏకైక మార్గం స్వామి అయ్యప్ప మండలదీక్షే.

ఆద్యంతం భక్తి పారవశ్యమే :-

శబరిమలై
యాత్ర ఆద్యంతం భక్తి పారవశ్యమే. లక్షలాది మంది భక్తులు ఎరుమేలి అనే
స్థలికి చేరుకుంటారు. అక్కడ పేటతుల్లి ఆడివావరు స్వామి, పేటశాస్త్రీలను
దర్శించుకుని ఆ తరువాత స్వామి సన్నిధానం చేరుతారు. పంపానది నుంచి బయలుదేరి
ఇరుముడి మోసుకుంటూ కొండ అంచున ఉన్న అప్పాచిమేడుకు చేరుకుంటారు. అక్కడి
నుంచి మరికొంత దూరం ప్రయాణం సాగిస్తే బహిరంగప్రదేశంలో శబరిపీఠం
కనిపిస్తుంది. దీన్నే శ్రీరాముని కోసం శబరి నిరీక్షించిన ప్రదేశంగా
చెబుతుంటారు. పంపానదికి. సన్నిధానానికీ మధ్య ఉన్న శరంగుత్తి ఆల్ కు భక్తులు
చేరుకుంటారు. అక్కడ కన్నెస్వాములు శరంపుల్లాలను అక్కడ ఉంచుతారు. ఆ తరువాత
సన్నిధానం చేరుకుని అయ్యప్పస్వామిణి దర్శించుకుంటారు.

అద్వైత మలై :-


అయ్యప్ప అవతారంలోనే ఒక విశిష్టత ఉంది. ఆయన హరిహర సుతుడు.శ్రీమన్నారాయణుడు
మోహినీఅవతారంలో ఉండగా, శివ కేశవులకు జన్మించిన వాడే స్వామి అయ్యప్ప. అందుకే
ఈ పుణ్యక్షేత్రంలో హరిహర బేధం లేదు. అద్వైతానికి నిలువెత్తు కొండ
శబరిమలై. కలియుగంలో ప్రత్యక్షదైవం తిరుమల వెంకటేశ్వరుని తరువాత అంతటి
ప్రాచుర్యం పొందిన దైవం అయ్యప్పస్వామి. అయ్యప్ప దీక్షలోని కఠోర నియమాలు,
చిత్తశుద్ధి, గురుభక్తి, ఆత్మనివేదన ఈ దీక్షలోని ప్రత్యేకతలు. 41 (మండల)
రోజులపాటు ఈ దీక్ష కొనసాగుతుంది. పదునెట్టాండి (18 మెట్లు) ఎక్కి
స్వామివారిని దర్శించుకోవడంతో దీక్ష ముగుస్తుంది. కఠోర దీక్ష ముగియగానే
కలిగే మానసిక ఆనందం అంతా ఇంతా కాదు. మళ్ళీ ఎప్పుడు దీక్ష చేపడదామా, మళ్ళీ
అయ్యప్పస్వామిని కనులారా చూస్తామా... అంటూ పరితపిస్తుంటారు భక్తకోటి.
ఇనుమును సూదంటురాయి (అయిస్కాంతం) ఆకర్షించిన రీతిలోనే అయ్యప్ప తన భక్తులను
ఆకర్షిస్తుంటాడు. ఈ ఏడాది నవంబర్ 16 నుంచి జనవరి మూడు వరకు మండల దర్శనం,
అటుపై జనవరి పది నుంచి మకర సంక్రాంతి వరకు మకరజ్యోతి దర్శనంగా
పరిగణిస్తారు.

శ్రీ అయ్యప్ప పూజ విధానం

శ్రీ గురుభ్యోనమః
శ్రీమహావిష్ణువే నమః

స్వామియేశరణం అప్పయ్య

పూజావిధానం


శుక్లాంబరధరం విష్ణు, శశివర్ణం చతుర్బుజం

ప్రసన్న వదనం ధ్యాయేత్ సర్వవిఘ్నోపశాంతయే

అగజానన పద్మార్కం గజానన మహర్నిశం

అనేకదంతం భక్తానాం ఏకదంతం ముపాస్మహే


(అని ప్రార్థన చేసి దీపారాధన చేయవలెను, కుందికి కుంకుమ అలంకరించి నమస్కారము చేయవలెను)


ఓం ధర్మశాస్త్రే నమః పాదౌ పూజయామి

ఓం శిల్పశాస్త్రే నమః గుల్బౌ పూజయామి

ఓం వీరశాస్త్రే నమః జంఘే పూజయామి

ఓం యోగశాస్త్రే నమః జానునీ పూజయామి

ఓం మహాశాస్త్రే నమః ఊరుం పూజయామి

ఓం బ్రహ్మశాస్త్రే నమః గుహ్యం పూజయామి

ఓం శబరిగిరీసహాయ నమః మేడ్రం పూజయామి

ఓం సత్యరూపాయ నమః నాభి పూజయామి

ఓం మణికంఠాయ నమః ఉదరం పూజయామి

ఓం విష్ణుపుత్రాయ నమః వక్షస్థలం పూజయామి

ఈశ్వరపుత్రాయ నమః పార్శ్వౌ పూజయామి

ఓం హరిహరపుత్రాయ హృదయం పూజయామి

ఓం త్రినేతాయ నమః కంఠం పూజయామి

ఓం ఓంకార స్వరూపాయ స్తనౌ పూజయామి

ఓం వరద హస్తాయ నమః హస్తాన్ పూజయామి

ఓం అతితేజస్వినే నమః ముఖం పూజయామి

ఓ అష్టమూర్తయే నమః దంతాన్ పూజయామి

ఓం శుభవీక్షణాయ నమః నేత్రే పూజయామి

ఓం కోమలాంగాయ నమః కర్ణౌ పూజయామి

ఓం మహాపాప వినాశకాయ నమః లలాటం పూజయామి

ఓం శత్రునాశాయ నమః నాసికాం పూజయామి

ఓం పుత్రలాభాయ నమః చుబుకం పూజయామి

ఓం గజాధిపాయ నమః ఓష్టౌ పూజయామి

ఓం హరిహరాత్మజాయ నమః గండస్థలం పూజయామి

ఓం గణేశపూజ్యాయ నమః కవచాన్ పూజయామి

ఓం చిద్రూపాయ నమః శిరః పూజయామి

ఓం సర్వేశ్వరాయ నమః సర్వాణ్యంగాని పూజయామి

శ్రీ ఆదిశంకర ప్రణీత పంచరత్న స్తోత్రం

1. లోకవీరం మహాపూజ్యం సర్వరక్షాకరం విభుం

పార్వతీ హృదయానంద శాస్తారం ప్రణమామ్యహం !!

ఓం స్వామియే శరణమయ్యప్ప

2. విప్ర పూజ్యం విశ్వ వంద్యం విష్ణు శంభు ప్రియం సుతం

క్షిప్ర ప్రసాదం నిరతం శాస్తారం ప్రణమామ్యహం !!

3. మత్త మాతంగ గమనం కారుణ్యామృత పూరితం

సర్వ విఘ్న హరం దేవం శాస్తారం ప్రణమామ్యహం !!

4. అస్మత్ కులేశ్వరం దేవం అస్మతౌ శత్రు వినాశనం

అస్మదిష్ట ప్రదాతారం శాస్తారం ప్రణమామ్యాహం !!

5. పాండ్యేశవంశ తిలకం భారతేకేళి విగ్రహం

ఆర్తత్రాణ పరందేవం శాస్తారం ప్రణమామ్యాహం !!


పంచ రత్నాఖ్య మేతద్యో నిత్యం శుద్ధః పఠేన్నరః

తస్య ప్రసన్నో భగవాన్ శాస్తా వసతి మానసే !!

యస్య ధన్వంతరీ మాతా పితా రుద్రోభిషక్ నమః

త్వం శాస్తార మహం వందే మహావైద్యం దయానిధిం !!

స్తోత్రమ్

1. అరుణోదయ సంకాశం నీలకుండల ధారణం

నీలాంబర ధరం దేవం వందేహం బ్రహ్మ నందనం !!

2. చాప బాణం వామస్తే చిన్ముద్రాం దక్షిణకరే

విలసత్ కుండల ధరం వందేహం విష్ణు నందనం !!

3. వ్యాఘ్రూరూఢం రక్తనేత్రం స్వర్ణమాలా విభూషణం

సువీరాట్టధరం దేవం వందేహం శంభు నందనం !!

4. కింగిణిదణ్యాను భూషణం పూర్ణచంద్ర నిబాననం

కిరాతరూప శాస్తారం వందేహం పాండ్య నందనం

5. భూత భేతాళ సం సేవ్యం కాంచనాద్రి నివాసితం

మణికంఠ మితిఖ్యాతం వందేహం శక్తి నందనం !!

మంగళమ్


శంకరాయ శంకరాయ శంకరాయ మంగళమ్

శంకరీ మనోహరాయ శాశ్వతాయ మంగళమ్

గురువరాయ మంగళమ్ దత్తాత్రేయ మంగళమ్

గజాననాయ మంగళమ్ షడాననాయా మంగళమ్

రాజారామ మంగళమ్ రామకృష్ణ మంగళమ్

సుబ్రహ్మణ్య మంగళమ్ వేల్ మురుగా మంగళమ్

శ్రీనివాస మంగళమ్ శివబాల మంగళమ్

ఓంశక్తి మంగళమ్ జై శక్తి మంగళమ్

శబరీశా మంగళమ్ కరిమలేశ మంగళమ్

అయ్యప్పా మంగళమ్ మణికంఠా మంగళమ్

మంగళమ్ మణికంఠా మంగళమ్ శుభ మంగళమ్

మంగళమ్ మంగళమ్ మంగళమ్ జయ మంగళమ్

కర్పూర హారతి


కర్పూర దీపం సుమనోహరం విభో

దదామితే దేవవర ప్రసేదభో

పాంపాంతకారం దురితం నివారాయ

ప్రత్నాన దీపం మనసే ప్రదీపయా

శ్రీ అయ్యప్పస్వామి అష్టోత్తర శతనామావళిః


ఓం మహాశాస్త్రే నమః

ఓం విశ్వశాస్త్రే నమః

ఓం లోశాస్త్రే నమః

ఓం ధర్మశాస్త్రే నమః

ఓం వేదశాస్త్రే నమః

ఓం కాలశాస్త్రే నమః

ఓం గజాదిపాయ నమః

ఓం గజారూఢయ నమః

ఓం గణాధ్యక్షాయ నమః

ఓం వ్యాఘ్రరూఢాయ నమః

ఓం మహాద్యుతయే నమః

ఓం గోప్తే నమః

ఓం గీర్వాణ సం సేవితాయ నమః

ఓం గతాంతకాయ నమః

ఓం గణగ్రిణే నమః

ఓం ఋగ్వేదరూపాయ నమః

ఓం నక్షత్రాయ నమః

ఓం చంద్రరూపాయ

ఓం వలఅహకాయ నమః

ఓం ధర్మ శ్యామాయ నమః

ఓం మహారూపాయ నమః

ఓం క్రూరదృష్టయే నమః

ఓం అనామయామ నమః

ఓం త్రినేత్రాయ నమః

ఓం ఉత్పలాతాతారాయ నమః

ఓం కాలహంత్రే నమః

ఓం నరాధిపాయ నమః

ఓం ఖంధేందుమౌళియే నమః

ఓం కల్హాకుసుమప్రియాయ నమః

ఓం మదనాయ నమః

ఓం మాధవ సుతాయ నమః

ఓం మందారాకు సుమార్చితాయ నమః

ఓం మహాబలాయ నమః

ఓం మహోత్సాహాయ నమః

ఓం మహాపాపవినాశాయ నమః

ఓం మహాధీరాయ

ఓం మహాశూరాయ

ఓం మహాసర్పవిభూషితాయ నమః

ఓం శరధరాయ నమః

ఓం హాలాహలధర్మాత్మజాయ నమః

ఓం అర్జునేశాయ నమః

ఓం అగ్నినయనాయ నమః

ఓం అనంగవదనాయతురాయ నమః

ధుష్టగ్రహాధి పాయ నమః

ఓం శ్రీదాయ నమః

ఓం శిష్టరక్షణాదీక్షితాయ నమః

ఓం కస్తూరి తిలకాయ నమః

ఓం రాజశేఖరాయ నమః

ఓం రాసోత్తమాయ నమః

ఓం రాజరాజార్చితాయ నమః

ఓం విష్ణుపుత్రాయ నమః

ఓం వనజనాధిపాయ నమః

ఓం వర్చస్కరాయ నమః

ఓం వరరుచయే నమః

ఓం వరదాయ నమః

ఓం వాయువాహనాయ నమః

ఓం వజ్రకాయాయ నమః

ఓం ఖడ్గపాణయే నమః

ఓం వజ్రహస్తాయ నమః

ఓం బలోద్ధాతాయ నమః

ఓం త్రిలోక జ్ఞానాయ నమః

ఓం పుష్కలాయ నమః

ఓం వృత్త పావనాయ నమః

ఓం పూర్ణాధవాయ నమః

ఓం పుష్కలేశాయ నమః

ఓం పాశహస్తాయ నమః

ఓం భయపహాయ నమః

ఓం వషట్కారరూపాయ నమః

ఓం పాపాఘ్నాయ నమః

ఓం పాషండ రుధి రానాశనామ నమః

ఓం పంచపాండవ సంస్తాత్రే నమః

ఓం పరపంచాక్షారాయ నమః

ఓం పంచాక్త్ర సూతాయ నమః

ఓం పూజ్యాయ నమః

ఓం పండితాయ నమః

ఓం పరమేశ్వరాయ నమః

ఓం భవతాప ప్రశమనాయ నమః

ఓం కవయే నమః

ఓం కవీనామాధిపాయ నమః

ఓం భక్తాభీష్ట ప్రదాయకాయ నమః

ఓం కృపాళవె నమః

ఓం క్లేశనాశనాయ నమః

ఓం సమాయ, అరూపాయ నమః

ఓం సేనానినే నమః

ఓం భక్తసంపత్ర్పదాయకాయ నమః

ఓం వ్యాఘ్రచర్మధరాయ నమః

ఓం శూలినే నమః

ఓం కపాలినే నమః

ఓం వేణువదనాయ నమః

ఓం కళారవాయ నమః

ఓం కంబు ఖఠాయ నమః

ఓం కిరీటవిభుషితాయ నమః

ఓం ధుర్జటినే నమః

ఓం వీరనిలయాయ నమః

ఓం వీరేంద్ర వందితాయ నమః

ఓం విశ్వరూపాయ నమః

ఓం వృషపతయే నమః

ఓం వివిధార్థ ఫలప్రదాయకాయ నమః

ఓం ధీర్ఘ నాసాయ నమః

ఓం మహాబాహవే నమః

ఓం చతుర్బాహవే నమః

ఓం జటాధరాయ నమః

ఓం సనకా మునిశ్రేష్టస్తుత్యాయ నమః

ఓం అష్టసిద్ధి ప్రదాయకాయ నమః

ఓం హరి హరాత్మజాయ నమః


సర్వదేవతా స్వరూప హరిహర సుత ధర్మశాస్త్ర

శ్రీ అయ్యప్ప స్వామినే నమః నానావిధ పరిమళ పత్ర పుష్పాన్ సమర్పయామి

శ్రీ అయ్యప్ప స్వామినే నమః ధూపః మాఘ్రాపయామి

భక్తుడే భగవంతుడు

దీక్ష చేపట్టగానే నేను అన్న భావన నశిస్తుంది. ఈ దేహానికి ఉన్న పేరు, ఈ దేహం ధరించే దుస్తులు, తినే ఆహారం, శారీరక సౌఖ్యాలు, ఆచార వ్యవహారాలూ, దినచర్య.... అన్నీ ఒకే ఒక్క దీక్షతో మారిపోతాయి. అందుకే దీక్ష పట్టగానే ఆ వ్యక్తికి పేరు అంతర్థానమై 'స్వామి' గానే పిలవబడుతుంటాడు. మమకారాన్ని విడిచిపెట్టి, స్వామి ఆకారాన్ని మనసులో ప్రతిష్టించుకోవడం ఏ క్షణాన మొదలవుతుందో అప్పుడే మానవుడు మాధవునిగా పరివర్తించడం మొదలవుతుంది. ఈ పరిణామక్రమం పూర్తి అయితే అప్పుడు భక్తునికీ భగవంతునికీ తేడా ఉండదు. అబేధ్యమే...ఈ సత్యాన్ని చాటిచెప్పడానికే అయ్యప్పదీక్ష ప్రారంభమైంది. కులమతబేధాలులేని, తరమత బేధాలు లేని ఓ ఆధ్యాత్మిక ప్రపంచమే శబరిమలై.

నవవిధ సేవలు :-
నవవిధ సేవలతో అయ్యప్పస్వామిని పార్థిస్తుంటారు. శ్రవణం, కీర్తనం, స్మరణం, పాదసేవనం, అర్చనం, నమస్కారం, ధ్యానం, స్మృతం, ఆత్మనివేదనలతో అయ్యప్పని కొలుస్తుంటారు. స్వామి దీక్షలో ఇరుముడికి విశిష్టథ ఉంది. ఇందులో రెండు ముడులు ఉంటాయి. ముందు ఉన్న ముడిలో స్వామి అయ్యప్ప స్వరూపమైన ముద్ర, కొబ్బరికాయ, స్వామివారికి సమర్పించే వస్తువులు ఉంచుతారు. వెనుక ఉన్న ముడిలో యాత్రకు అవసరమయ్యే పదార్థాలను ఉంచుకుంటారు. కొబ్బరికాయను నేతితో నింపుతారు. ఈ నెయ్యి జ్ఞానానికి ప్రతీకగా చెప్పుకుంటారు.

కొబ్బరికాయకు బిగించే కార్క్ ను వైరాగ్యానికి చిహ్నంగా భావించి మూత పెడతారు. ఆపైన కాయకు ఆత్మ అనే లక్కతో సీల్ వేస్తారు. ఈ జ్ఞానమనే నేయ్యితోనే సన్నిధానంలో స్వామి అయ్యప్పకు నిండుమనసుతో అర్పించుకున్నట్లు భావించాలి. దీన్నే ఆత్మ నివేదన మంటారు. స్వామి దీక్షలో పరమార్థం కూడా ఇదే. నేను అన్న అహంభావంతో ఉన్న దేహం నుంచి జ్ఞానాన్ని వేరుచేసి దాన్ని అయ్యప్పకు కైంకర్యం చేయడంతో దేహంలోని అనేకానేక సందేహాలు పటాపంచలైపోతాయి. ఓ దివ్యజ్యోతి దర్శనమవుతుంది. అదే మకరజ్యోతి.

పదునెట్టాండి (18 మెట్లు):-
స్వామి సన్నిధానంలో ఉండే 18 మెట్లను పరుశురాముడు నిర్మించాడని చెప్పుకుంటారు. అష్టదిక్పాలకులు ఎనిమిది మంది (ఇంద్రుడు, అగ్ని, యముడు, నైరుతి, వరుణుడు, వాయువు, కుబేరుడు, ఈశాన్యుడు), రెండు యోగములు (కర్మయోగం, జ్ఞానయోగం), విద్య, అవిద్య, జ్ఞానం, అజ్ఞానానికి రూపాలుగా ఈ పద్దెనిమిది మెట్లను ఏర్పరచారు. సన్నిధానంలో చేరిన భక్తులు 18 మెట్లను ఎక్కేముందు కొబ్బరికాయను కొట్టి ఆ నెయ్యితోనే స్వామివారికి అభిషేకం చేస్తారు. ఆ తరువాత మాలిగై పుత్రమ్మ వారి సన్నిధికి చేరుకుని ఆమె చుట్టూ కొబ్బరికాయలు దొర్లించి పసుపు, జాకెట్ ముక్కలను ఆమెకు మొక్కుబడిగా చెల్లించుకుంటారు. ప్రతి ఏటా నవంబర్ మధ్య నుంచి జనవరి వరకు శబరిమలై భక్తకోటితో పులకించిపోతోంది.

రెండున్నరమాసాల పాటు దేశంయావత్తు, మరీ ముఖ్యంగా దక్షిణభారతం శరణుఘోషతో మారుమ్రోగిపోతుంటోంది. ప్రతిరోజు సుమారు ఐదారులక్షల మంది అయ్యప్ప భక్తులు పంపానదితీరం నుండి ఐదు కిలోమీటర్ల దూరం ఎత్తైన కొండ ప్రాంతంలో ప్రయాణం చేసి సన్నిధానం చేరుకుంటారు. అయ్యప్ప ఆలయానికి చేరుకోవాలంటే, పంపానది నుంచి సుమారు, 4,135 అడుగుల ఎత్తులో ఉన్న సన్నిధానంకు చేరాల్సిందే. ఈ మార్గమే మనోదౌర్భాల్యాలనీ , శారీరక సౌఖ్యాలనీ మండించి బూడిద చేయగల దైవమార్గం. ఈ మార్గంలో ఎదురయ్యే కష్టాలే ఆ హరిహరసుతుడు పెట్టే పరీక్షలు. వీటిలో నెగ్గితే మోక్షమార్గం కళ్లెదుట కనబడుతుంది.
Swamiye Sharanam Ayyappa

Niyamalu (Rules) for Ayyappa Swamy Deeksha

These are the Niyamalu (Rules) for Ayyappa Swamy Deeksha.

1) The Deeksha Should be taken for 41 days or more but not less than 41 days.
This has a reason coz if you see any Aurvedic Treatment it will be for 41 days. The Deeksha what we do is exactly of ayurvedic Treatment. And our body and mind are trained for 41 days with a routine will generally become a habit, and our habits become our behaviour and our behaviour becomes our character. So if one is taking deeksha and following all rules will be good and will do good to society. One will get transformed from inside if one is really following all the rules of deeksha.

2) We should keep our Mind with purity and control our feelings in all aspects.
This works in synchronisation with the concept why we call everyone as swamy only. It is a concept of seeing everyone as Swamy himself and give due respect to him. It is a process of removing the I (ego) factor. The same principle applies why swamy should bow to another swamy. If swamy's are having a pure and clean mind, the ego will vanish and where ego vanishes, there divinity reflects.

3) We should wake up at 4:00 A.M(Brahma Gadiya)
This is the time when the entire nature will be peaceful, one can feel the subtle vibrations of the prayers done all over the universe and get synchronised with those vibrations and over practice can get himself elevated to higher planes in the path of spirituality. As the day proceeds there will be various kinds of disturbances around, which may not allow the person to connect to the vibrations around him in the nature. It is the right time for meditating upon god in a choice which the person likes.

4) We should perform pooja twice in a day Before sunrise and After sun set.
This has scientific approach if you inhale the Camphor during early Hours your sinus will be clear. These are the times, when a person mind can get distracted and if trained to participate in the pooja activity can slowly focus on swamy through which one slowly learn to control the mind and master the mind.

5) We shouldn't apply oil to our hair.
This is good whatever Dandruff you have it will be cleaned. This is again in synchronisation of seeing swamy everywhere by getting victory over the ego (I) factor. Swamy's should have less body consciousness and should win over their ego. Should be able to accept everyone as swamy without considering their external appearance.

6) Please note that we should stop smoking,Drinking,Chewing Pan,Gutkha and all bad habits.

This is always good. Bad habits are a sign of mental weakness. To become mentally strong, one should quit these habits. By leaving them one will practice self control. Indirectly one will get confidence over himself, and slowly this will lead him to the path of success in his personal life. So leaving the bad habits is the first step in transformation of a person leading him to happiness and success.

7) Should Take Head bath Twice in a day with cold Water.
It keeps our selves Fresh and we will be very Active it can be experienced. Doing head bath with cold water makes the body and mind fresh and it helps in controlling the mind through the body. Mind always asks for comforts(like hot water), and by doing the cold water bath, we are winning over our mind. And as also word given by swamy to shani deva, swamys taking deeksha should have no comforts during their deeksha days.

8) We shouldn't eat Non-veg,Onion's(Food Prepared with Onions),Garlic,Road sidefood.
This is because, the food we eat will reflect on our thought process. There are basically 3 types of gunas , Sattvic, Rajasic and tamasic. And the foods who prepare them and intake them are reflected by their respective gunas.

Sattvic foods are light and easy to digest.—They bring clarity and perception.—Sattvic food has the potential to unfolds love and compassion in the individual.—Sattvic food promotes the qualities of forgiveness and austerity.It gives a feeling of contentment.

Rajasic foods are hot, spicy and salty.—They are irritants and stimulants.—All morish or tempting foods come under the category of rajasic

—Heavily spiced foods e.g. hot pickles and chutneys which can stimulate the senses.—Rajasic foods make the mind more agitated and susceptible to temptation.—The mind can become more rajasic, which means it tends towards anger, hate and manipulation.

Tamasic food is heavy, dull and depressing.—It induces sleep.—Under this category comes dark meat, lamb, pork, beef, as well as thick cheese
—Old and stale food is also tamasic.—Only when too much of it is eaten, it causes the dulling effect.In moderation, tamasic food is considered as grounding and promotes stability.

One should go for only sattvic food during the deeksha period.

9) We should eat Food prepared by ourselves or By Other swamies or our people who did bath and prepared sacredly.

This has reason as Road side food and unhygenic food are not wise to Eat.As mentioned in the above rule, swamys should eat food prepared by other swamys or who are cooking with clean body and clean hearts.

10)We should not wear Foot Wear.
This has a scientific approach , This gives accupunture to the body which controls blood pressure. Also when swamy's go to sabarimala, it is a totally hill area and forest area. One cannot travel in those areas with footwear, and accordingly it is needed to travel barefoot. So these 41 days swamys train their body and feet to withstand all the environment of the hill areas and the forest regions.

11)We should take meal only once in a day and night we should take only Tiffin(Ekha Bhuktham)
It cleans our Pancreas,Liver,Stomach. According to ayurveda, a person who eats once a day is a yogi, a person who eats twice a day is bhogi, and a person who eats thrice a day is rogi. We should eat to live, not live to eat. The deeksha is a tool to know thyself. In this process it is essential to survive ourselves, so we should take mimimum food sufficient to keep the body active, and not overburden it so that it makes us affected with diseases.

12) We should sleep on floor.
This has scientific approach as earth is big magnet due to magnetic lines forces and planetary motion it gives physical ailments like body pains, spondalities etc. relief.

13)We should not Shave,No Hair Cut,no Cutting of Nails
This is again in synchronisation with what swamy had given word to shani deva that swamys will have mimimum comforts during their deeksha period. Also swamys should win over their ego and should be able to accept everyone as the form of swamy.

14) Swamys shouldn't wear any other coloured clothes except black

(Even Guru swamies they should wear black clothes coz, Ayyappa gave his words to Lord Sani i,e.Sanieshwar, " who ever takes my(Ayyappa) deeksha u shudn't trouble them and should excuse them(We) for this they(We) will wear only Balck colour dress as your(Sani's) Favorite colour is black " , This is having one scientific approach as black coloured objects absorbs more heat which gives necessary heat to withstand the temperature around during the season of karthik and margasira)

15) We shouldnt sleep in the Afternoon.
Deeksha is to make us be in control of senses and win over the ego in realising the supreme Reality (Tat Twam Asi). To achieve this, one should follow the sattivic path, sleeping in other times like afternoon is a tamasic path, and will disturb the body composition and routine of a swamy.

16) Swamy's shouldn't scold any one , shouldn't lie.
When we are seeing everyone as a form of Swamy, in what way can we abuse or scold that particular form of Swamy, or to whom we are lying. This is to learn and identify the reality that everything is permeated by swamy only.

17) We should call each and every person as Swamy(Males) and Amma or Matha for females.

This is the first step to realise Swamy, we train the mind to see every male person as a form of swamy and to see mother in every woman.

18) Who ever calls us for Biksha(Meal or Tiffin) we should try to attend and should never say no,Irrespective of caste and religion, shouldnt comment on the food what they keep, as Food is the another Depiction of Para Brahma.
Swamy is the embodiement of dharma and he is the authority for purnatwam (Purnam) and puskhalatwam(Pushkalam). So a person taking swamy deeksha will be blessed with abundance and completeness. If one has to be blessed, one should always take the prasadam of Swamy. Prasadam of swamy has to be taken in that sense only not considering the caste,creed,religion,race, status etc of the person. Getting food is a great blessing in disguise, only those who are fortunate will get the prasadam of swamy.

These are the 18 Sutra's for deeksha i Know.

And these are only according to my knowledge which I have scribbled, for actual confirmation one can consult and consider their guruswamy in case of doubt. Guru Swamy word is the final verdict. Whether it is right or wrong, if Guru Swamy says yes, then it is yes, and if he says it is no, then it is no. That's it.

Hope by the grace of Swamy, persons who are taking ayyappa swamy deeksha do their deeksha in the right manner following the niyamas and fulfill their sabari yatra successfully.

Om Sri Swamiye Saranam Ayyappa.

Maladharana Mantram

Gyana Mudram Sastra Mudram
Guru Mudram Namamyaham
Vana Mudram Suddha Mudram
Rudra Mudram Namamyaham

Santha Mudram satya Mudram
Virudha Mudram Namamyaham

Sabari Ashrama Satyeina
Mudram Padhu Sada Abhime
Guru Dakshi naya poorvam
Thasya Anugraha Karane
Saranaa gadha Mudrakyaam
Than Mudram Dharayame Aham
Chin Mudram Kechari Mudram
Badra Mudram Namamyaham

Sabariachala Mudrayii
Namashtubyam Namo Namaha

The Black Dothi & Mala
Five Basic Roots: There are five basic roots of signs of creations, according to Thantricsm, Niram(colour), Gunam(feature/quality), Rupam(figure), Bhavam(nature) and Kriya(action). Each and every creation in this Universe has a colour or mixed colours and Gunas will also be along with colours. Everything has a Rupa(shape or figure).

Bhavas: Bhavas come out of the above factors. All the actions are depending upon the Bhavas.

The Creator: All the creations project their own Gunas and they may be understood by us. When we look to a baby deer and a snake, for example, we will feel the nature of both the creatures. The Creator has no such features and He is Swambhu (originated without any cause). He has no Niram, no Roopam, no Bhavam and no Karma and he is out of all these characteristics.

Five Colours Vs Nature: When we think about colours, there are five of them as basis in the creations, which are white, yellow, red, blue and green. These colours represent respectively sky, air, fire, water and earth.

Blackness: Thantricism declares the basic important colour is black. The black may be considered as colourlessness, like night. The real colour of the Universe is deep black. The blackness is the symbol of eternity and spirit. Kali is black and Krishna is also black.

Chandanam & Tulasi: It is to reveal the Saiva-Vaishnava relation by a devotee of Ayyappa by wearing Rudrakshas as necklace, the necklace of basil and the marking of Bhasma, Chandanam on the forehead. The Bhasma awakens the self realization and Chandanam helps to keep Dharma. Rudraksha makes Viruthi(repudiation) and self control and the Thulasi retains the thinking of God.

Total renunciation of Bhoga: Not to cut the hair and the beard is the reflection of total renunciation of Bhoga. The thing of body denies Bhakthi. To be pious, we have to renounce body consciousness.

Eighteen Dont's
The content is taken From the book SHRI MAHASASTRA POOJA KALPAM
(Written by Shri Bala Dandayudhapani Swamigal in the year 1942)
There are thirty six rituals to be observed and followed for the SABARI MALA YATRA, out of which eighteen(18) DOs and eighteen(18) DONOTs are there..
Eighteen Dont's :-
While speaking with others, do not address in singular forms. i.e., HE, SHE, IT etc.

From the date of Maladharan and the commencement of Vratham, till reaching home after Darsanam and removing of Mala, do not consume any alcoholic, intoxicating substance and avoid eating non-vegeterian food.

Avoid oil bath, smoking and chewing of pan during this period.

Never get angry under any circumstances.

Do not tell lies.

Do not hurt others feelings either by word or action

Do not take part in death ceremony. After the Mala dharan during the Vratham period, if any close relatives passes away, adhere to your family traditions and as far as possible avoid performing the Yatra this time. As per the advise of Guruswamy, late poojya Shri. Kambamkudi Meenakshisundaram, if it is of distant relatives, you can remove the Mala, take bath observe the morning for that period without removing the deeksha and on the completion of the said period, take bath, ,keeping three times very little cow dung every time and then chant SARANAM 108 times or if you had GAYATRI MANTRAM upadesam already, chant 108 times and wear the Mala after purifying it with Panchagavyam, through Guruswamy or in the temple.

Do not tease anybody or any living things

Do not earn illegal money.

Do not scold any Ayyappa even they are your disciple.

Do not point out other’s mistakes

Do not take part in Court Cases and stand surety for anybody during this period.

Do not take part in Dramas or in Cinemas in which you have to act in undesirable scenes and avoid seeing such Cinemas.

Either knowingly or unknowingly, do not commit sins.

Do not go near or touch ladies who are in monthly period. If it happens it is advised to have bath immediately and to take “PANCHAGAVYAM” if available or chant SARANAM 108 times before attending other works.

Do not have shaving and hair cuttings during this period.

Avoid sleeping day time and to avoid sleeping long time in night.

As far as possible avoid taking solid food outside and consume only fresh food. If you have to take food outside, due to unavoidable circumstances, have it after bath and avoid spending money lavishly.

Note :- After having Dharsanam and after reaching home only remove the Malas. On reaching home, breaking coconut at entrance, keep the  Prasadam at your Pooja place at home, take bath, do Harathi for the Prasadam with Naivedyam, distribute the Prasadam for the entire family of  yours and then remove the Mala yourself, duly chanting Saranam or chanting the Manthras for the removal of Mala, if you know it. Removing the Mala en-route is not advisable.
OTHER POINTS COMMONLY TO BE OBSERVED
As you have to spend atleast two nights in the forest, during your Yatra and as you won’t get comfortable beds, it is advised to practice by sleeping on mats without pillows.

In the book form which the above rituals are copied, there is no information about the particular kind of dress to be own during this period. But for identifying as Ayyappas, it has become a custom to wear either black, blue or saffron color dresses

As the route through out the forest is slippery as well as with smooth rocks, it is advised to practice walking without foot wear during this period..


The Brahmachariya
In ancient times, there had been four Asramas( restricted and ordained life system which is adhered to in life span, which had been considered as worldly orders) they are Brahmacharya, Grahastya, Vanaprastha and Sanyasa. The safety of the worldly creations and the thirst for ralisation of God is the reason behind this.

It is the God who is the creator of this universe, who himself ordained this laws. The GRUHASTHA ASRAMA is established for achieving the worldly pleasures and durability of life and the SANYASA ASRAMA is for the spiritual welfare after the death. The BRAHMACHARYA is a preparatory period before the GRUHASTHA AND VANAPRASTHA is also the same period before the SANYASA.

A man can act on only one aspect at a time, but the gods can many. This is the result of Yoga Sakthi in the Gods, which differs man from gods. Since having this power the god becomes God. All the incarnations are the one and the same God. All the stories are related to spiritual truths.


The Irumudikkettu
Irumudikettu is not an ordinary bundle of things for climbing over the mountain ranges. It may once more be elucidated in a spiritual level of things. It is the Karma-(action) and its Bhala(result of actions) and the Bhoga(consumption of its result) are the main reason, which make a man not to reach the God and to swallow in the mud of nature and its sufferings. He is bound with all the miseries.

Therefore, through the self withdrawal from the Karma Bhala Bhoga is only the way to be released from the miseries of the world and to be reached to the state of emanicipation. Therefore, man has to renounce Karma Bhala Bhoga.

It is very difficult for a man to renounce the entire Karmas and to be idle. The results of Bhalas of Karma are having dualistic emotions like good and bad, auspicious or inauspicious, virtuous or virtueless.

A devotee who follows Ayyappa accepts a fast method which is to surrender the Karmabhalas in front of Ayyappa. This is an exception from the functional activities related to other gods. That is why the devotee go to Ayyappa with a bundle having two heads(Irumudi) and is called the Irrumudi Kettu.

The message is that the virtues and sins derived from the Bhalas of one’s entire Karmas are bound in two heads placed over his head with repudiating all the Bhalas in front of the Bharmam in anticipation of getting blessings.

Mala Visarjana Mantram
Note :- After having the Lords Darsanam, on returning home after doing pooja for the prasadam and after distributing prasadam to family members, the following Mandram should be recited three times and the Mala to be removed and kept with Vibhoothi at the pooja place for wearing the next Yatra.
Apoorvam Achalam Rohaa
Divya Darshana Karana
Sastre Mudrathmatha Devaa
Dehime Vritha Mochanam

At the time of Maladharan Guruswamy will have to recite the following rhymns

The Ayyappa and Dharma Sastha
Sarva Mangala Dayagane Saranam Ayyappa: When we make an enquiry about the abode of the eternal and emancipative Sabarimala, at the outset itself, it is curious for a person to think about the imagination behind the consecration of the Ayyappa and Dharma Sastha.

Most of the people keep doubts, whether the Ayyappa and Dharma Sastha are one and the same or different. Since it is prime factor, the same may be depicted in the beginning itself.

The word Ayyappa is exactly South Indian. The name Ayyappa is derived in Malayalam language from the word ‘Ayya’ means ‘the big man’ (the great man) in Tamil. The name Dharma Sastha is exactly a Sanskrit word. In the traditional way the meaning of Ayyappa and Dharma Sastha are different. The incarnated Ayyappa, who was pet named as Manikantan and noble son of lord Shiva and Vishnu, arises in the memory of every Indian. There is no need to explain the exemplary and exuberant wanton sports (leelas) of Ayyappa.

Exactly the history of Ayyappa gives very high experience when he finally reached the top of the Sabarigiris, the forehead of Solitude-ness, to merge into the contemplation. This is the Sree Ayyappa who dwells in the minds of Malayalees. Having with long and uncut off hair, claded in barks of woods, in the state of Yogi holding his hands in Chinmudra, the incarnation of Ayyappa in this style; and in another style, the Dharma Sastha adorns in the excellency of a royal king and having two wives in both sides named Poorna and Pushkala, though having differences, are having certain equalities also. How this happened? Why Manikantan is given poojas or offerings with Dharma Sastha’s contemplation (Dhyanam) spells (Mantras) and Gayatri in the imagination of Sankalpa of Dharma Sastha, while Dharma Sastha himself is only revered rarely in the Mantra sastras ( sciences of spells and offerings). This subject and its reasons should be known by all the Ayyappa devotees.

There is description in the authentic books like Mantra Grantha (like Manthramahodathi) about a Sivite God in the name of Sastha is depicted as the God who uses a horse as his conveyance, seeks bliss in hunting in forests, desires drinking water in the mid-days having three eyes and surrounded by the Boothaganas.

Interpretation of “Tatwamasi"
Thath Thwam Asi= Thou art you. This word of message is from the Chando gyopanishat, means “That is you” The diffusion of the word is Thath. Thwam. Asi. Thath means that thwam means ‘you and Asi means is..

When we stand in front of a mirror and point out to that, the reflection of us will also point out in return. The thing which is in front of a mirror is the image and the same which is seen on the mirror is the reflection. The idol of Eswara is called image. The image of god sees the reflection of us on the mirror of world.

The reflection on the mirror has no life or existence and it is not real. But we feel that it has life and existence and it is real. This phenomenon is called Maya. It is not only for us but for even the universe has no reality. The God is the only real one. All are its manifestations. It is only the reflection of God and his reality of it is felt as You and Yourself. Thath is consciousness of the oneself and it is also the God itself.

As per the laws of creation of universe the God has not created any difficulties or grievances or problems. A lot of problem occurs in the worldly life. The reason for that is, not other thing but the thought of your “SELF”, which you cannot avoid anyway.

It is the only one thing that is ‘YOU’ which creates all the problems form the within of you. The reality beyond the experience of our life reveals truth saying ‘Thou art you’. Otherwise, the feeling of your ‘Self or ego is really the Thath i.e., god. If you felt your ego, that is your inner most soul or consciousness or Eswara.

It is the man’s own desire for existence creates impediments in the flow of life and un-comfortfulness. It is the ‘You’ creates problems against your life; think ‘Thathwamasi’. Provide light to destroy shade.

To avoid darkness or shade of all the difficulties and grievances form your life which are created by your own ego, self or pride, you have to go to the light of God. For this satisfaction, all the people arrive at the light of Sri. Ayyappa to destroy their own ahantha, the egotism and all will end in bliss.

The Chinmudra Yoga patta

The images of the Gods or Goddesses are always encarved in four types, viz. Pathmasan, Siddhasan, Vajra and Gomugha. There are some secret and minute aspects in creating idols according to the Thantricism. The idols on which the power of God is to be consecrated; the imagination about the Murthi, should be in the image of eyes opened and awakened form.. This state is called Vishranthibhaava or Jagratho Bhaava.

When a new idol is brought, its eyes might not have been opened earlier. It is only opened by the Architect at the time of consecration poojas. Among other deities, the image of Ayyappa is very different. The style of this Asana (state of sitting) may be called Arddha Asana, Yoga Padasana or Yoga ruddha Siddhasana, but reveals the mood of ascerticism, the Tapobhava. Why there is binding of knees with a cloth in the style of sitting of Ayyappa while he is holding the Yogamudra?. The feet of a Yogi who is in Tapovruthi (in the ascetic calmness) will never let deviate his legs.

When a man or a woman bends his or her legs whether it is on the right or left, there is a hidden meaning which is worldly related. A male God when he is seen holding his left leg folded, may be considered that he is willing or expecting to sit his lady over it. The left side is considered as for wife. The wife is imagined to be seated on the left thy of husband. If it is the right leg folded it may be considered as for the son or for the daughter. The idols for goddesses are also carved in such a sense of thinking.

In our Devatha Sankalpas most of them may be with the imagination of Saparivara (having spouse and off springs on both sides). But the concept of Ayyappa is in the imagination of Brahmachari. Thus he has no need to fold his legs because he has no wife or off springs. Since Ayyappa is a Brahmachari and an ascetic, his idol is made in the form of sitting but the legs have been risen a little and it reveals that his legs has been given to nobody to sit aside. He has also bound his two knees and his back with Yoga Patta.

Almost all the gods and goddesses (in images) are seen sitting on ‘Simha Asana’ ( the royal chair with two images of lions on both sides). But Ayyappa sitting on a peedam. There is a difference in sitting on a chair and on a peedam on the feet. The man who sits on a chair feels comfortable that his hips are in safety to keep the whole body in a balance. That kind of sitting is in one way ‘Bhoga Roopa’ (enjoyful). But the man who is sitting on his feet is not in a joyful way but in a Yoga Bhava (in the mood of ascerticism or Dhayana Bhava).

What is Jnana Mudra or Chin Mudra?. You might have heard of the word Sachidananda. This word is constructed with three words, viz., Sath Chit and Ananda. Sath means real, Chit means energetic and dynamic, Ananda means the experience of all the comforts and calmness.

The mudras are unavoidable in the Pooja performances. One of these Mudras is Jnana mudra or Chin mudra. From the little finger on the right palm, the second and the third respectively, held upright withbending, the tips of the fourth finger and the thumb gets closed and touched, this position of mudra is called Jnana Mudra. The right hand of Ayyappa is adorned with this mudra. The three unbent and straight fingers represent Sath, Chit and Ananda, the features of Athma. When we see the palm, we see that from the little finger to the middle one, are similarly taller than each other and the fourth and thumb gradually reduce in length. Every matter in this world goes upward to a certain extent, then it recedes eventually. Whether it is like happiness, luck or gaining, the nature teach this principle through the gesture of hands – The Chinmudra.

Sri.Ayyappa, squatting over the Peedam with his right hand in Chinmudra declares this:- “I am the Sath, Chith and Ananda. I am the soul embodied. I immerse myself in the spiritual blissfulness. I am free from the three blemishes of this World. Whoever confronts me, I am revealed as Ananda Swarupa. I will provide him the blessing of AthmaJnana and mental power and he will enjoy all the pleasures, plentiness and calmness form the past, in the present and in the future”. Therefore, a devotee who is willing to go to see Ayyappa should have Brahma Chariya nishta, Athma Jnana and voluntary avowed experience, at least for a Mandala”.

The Knowledge of the Divine Truth Of 18 Steps

Padunettambadi



Sabarimala, which is surrounded by 18 great mountains, having thick forests in the sides and valleys. In midst of these forests , the divine steps and after the 18 steps the idol of the illuminated One likes folklore.

In the story of spirituality the 18 has some importance. In the Hindu Dharma, there is a samkalpa of one, zero and eight. This 108 has a great spiritual effect.. The one is the Paramathma, the zero is the Maya the eight is the eight formed natural Jivathma. This is represented by a necklace having 108 pearls, 108 names of god, totality of 4 Vedas, 20 Smrutis, 18 Purnas, 64 Tanthra Sasthras, and two epics and so on. There are 18 chapters in the Mahabharata and also in Gita.

If the zero in the middle of the 108 is removed and 1 and the 8 come close together as 18.. Threveals, if the zero, i.e. maya is removed from between, the 8 is the Jeevathma and the 1 i.e. the Paramathma and they can easily rejoin together. Therfore, we can understand that 18 the number for realization of God. The 18 epics also reveal the Reality. The 18 mountains around the Sabarimala and the 18 steps to reach the abode of Ayyappa also reveal the Reality.

According to the Tantricism and Yogaic sciences, within the back bone of a human being there is a Nadi (a pulsate vein) called Sushumma. There are six Chakras (circles or points) related to sushumma from its bottoms. Mooladhara, Swadhisthana, Manipuraka, Anahatha, Visuddhi, and Aajna. At the far end of the top of these charkas, there is a seventh one called Sahasrara over the head. There is a small Charka or Upachakra, viz., Lambika between Anahatha and Visudhi. From the Aajna charka, in the middle of the forehead, go a head measuring a width of finger each, the 12th point is the centre of the head, and this plate is the Sahasrara.

Therefore the 7th Chakra, the Sahasrara, according to the Thantricism, is called “Dwadasanthyam”. At the far end of the six charkas and the 12 points, the abode of the ‘Paramathma ‘is revealed. This secret of Yoga sasthra is concealed by the 18 steps (12+6) in front of Dharma Sasta.





Importance of 18

1
Puranas
18
2
Battle of Mahabharath
18 Days
3
Chapters of Bhagawadgeetha
18
4
War between Lord Rama & Ravana 18 Days
5
Peetahms
18
6
Mahabharath Episodes
18
7
Akshowhins participated in battle of Mahabharath 18
8
Famous Languages 18


18 Hills in the premises of Sabarimala Shrine
Kaalaikatti
Inzippaarakota
Pudhucherimala
Karimala
Neelimala
Thalapparaimala
Nilakkalmala
Sreepaadhamala
Devarmala
Mayilaadummedu
Chitrambalamedu
Kalkimala
Maathangamala
Sundaramala
Naagamala
Goundanmala

Sabarimala
Ponnambalamedu


Makara Jyothi

There are so many illusions, allusions and allegations about the Makara Jyothi. Actually it is the shining of a star at the evening of one day on which the sun passes from equator to the south on its journey from the north. It had been imagined that the gods in the heaven were lighting the heavenly lamps at the same time of the Deeparadhana of Ayyappa. However the Makara Jyothi, by its own uniform and regular practice of arising there, reveals a spiritual importance more than physical.

Philosophically the Makara Jyothi is related to the ‘Yoga Sasthra’ like 18 steps have been related. The existence and the longevity of the body of a person depends upon through pulses (Nadies) called ‘Ita, Pingala and Sushumna’. These three nadies are found situated inside the back bone. Ita is on the left side and Pingala is on the right side of the Sushumna. Ita is also called Chandra Nadi (Nadi related to the moon). Pingala is called Suriya Nadi(related to Sun) and the Sushumna is called Agni Naadi(related to fire).

According to the ancient sciences Agni has seven tongues, viz, Suriya Chandra, Agni, Nakshatra, Vidut, Bodha and Eswara. The first five of them are visible. The aforesaid seven agnies are uthara Yana(Surya), Dakshinayana(Chandra), Sankrama Sandhya(Agni), Makarajyothi(Nakshatra), Adbhuta Anubuthi(Vidyut) like the evolution continues as the awakening of the devotee as the six Agni and the sympathy of God as the seventh Agni.

The Makara Samkrama Sandhya is a great propitious time of self sacrifice at which the seven tongues of the Jnana Agni receives the havish(offering to Agni in Yaga) of heart of love of devotees who offers it as fire of camphor in the Yagakundam of Dharmasastha.

In the evening of Sankarama Day, at the time of Deeparadhana, when Makara Jyothi is enlighten in the bodies of all the devotees who have arrived at Sannidhanam, may have the experience of Eswara Jyothi and the awakening of the Sushumna Nadi. The awakening may be reflecting as a star on the circumference of the sky as the consciousness of ourselves.

This may be stipulated that millions of old pilgrims who had observed hard vows and achieved the spiritual powers, who had been watching Ayyappa who is on the Jnana Peedham of emancipation, for so many years, presenting themselves in numerous at a time and chanting Manthras have created an atmospheric vibration all over the eighteen Sabarimalas, may be the cause of the rising of the Makara Jyothi.

No comments:

Powered By Blogger | Template Created By Lord HTML